zaterdag 16 februari 2013

Ons beeldendagboek

Ik speelde al langer met het idee om onze knutsels en kunstwerkjes te delen met de wereld.  Nu we sinds dit schooljaar een iPad in de klas hebben, is er ook constant een fototoestel ter onzer beschikking.  Werkje klaar?  Fotootje van maken!  En delen maar...  Ik zocht en zocht naar dé manier om al dat creatiefs te delen en belandde zo op Pinterest.  Maar het viel me al gauw op dat ons grote netwerk ouders en kennissen de weg naar dit platform niet kenden.  Terecht.  De relevantie van Pinterest voor velen onder hen is ver zoek.  

Ondertussen bleven we knutseltjes maken en foto's verzamelen.  Ook de flipcamera werd al regelmatig gebruikt tijdens interessante lesactiviteiten.  Vele beelden hiervan werden al via de schoolsite gedeeld.  Hoewel alle helden van het eerste leerjaar ervan overtuigd waren dat ons doelpubliek groter mag zijn dan de ruim 300 regelmatige bezoekers per dag.  Ja, heel de wereld mag weten wat voor knappe koppen wij zijn.  

Alternatieven aftasten bleek nodig.  Hoe kunnen we op een zo efficiënt mogelijke manier onze belevenissen delen met de wereld?  Een blog à la Blogger of Wordpress impliceert extra upload- en verwerkingstijd.  Uitgesloten.  Mijn oog viel op Tumblr.  Ik had deze manier van bloggen al wel eens gezien, maar niet bewust bij stil gestaan.  Het was de app PicCollage die er mijn aandacht naar trok.  Elke collage daar kan je namelijk meteen uploaden naar het sociale blogsysteem.  Tumblr profileert zich graag als de Twitter voor bloggers.  Snel, efficiënt, eenvoudig.  Net wat we nodig hebben.  Tijdens de lesdagen staan we namelijk liever niet te lang stil binden technische moeilijkheden van het bloggen.  We denken na over wat we willen delen en willen dit zo snel mogelijk online krijgen.  Ideaal medium, dus!

Ondertussen zijn we enkele weken verder.  Er passeerden al een viertal fotografen van beide klassen.  Elk met zijn eigen kijk op het leven in de klas.  Ieder met een eigen verhaal.  Opmerkelijk is hoe sommigen van de zesjarigen de leerstof in beeld willen brengen.  Vele kinderen kiezen ervoor om geen medeleerlingen te fotograferen.  Er worden detailopnames gemaakt.  Handen die schrijven, een poster in de klas, het werk aan het digibord.  De essentie van het leren.  

Elke week een nieuwe fotograaf.  Elke week nieuwe foto's.  Elke vrijdag een nieuwe collage.  Deze bespreken we op maandag.  Maandagochtend is het namelijk actua-uurtje in onze klas.  Eerst bespreken we de activiteiten tijdens ons weekend.  Daarna maken we graag tijd voor het leven in de klas.  Dankzij de foto's die vorige week gemaakt zijn, blikken we terug op interessante activiteiten.  Om vervolgens het nieuws in de wereld te bekijken.  Elke maandagochtend zetten we ons steevast klaar voor De Week van Karrewiet.  Het weekoverzicht van het kindernieuws.  Erg dankbaar om de kinderen te leren nadenken over het leven op de wereld, onze invloed op elkaar en de natuur.  Uit volle borst zingen we gewoonlijk mee met de eindtonen.  Er passeren al eens wat ooh's of aah's bij de geboorte van een pinguïnjong.

Met trots nodigen onze @eenaatjes en @eenbeetjes u uit op onze fotoblog.  Ons beeldendagboek van alle onvergetelijke belevenissen in de klas..  


-------

Elke week een nieuwe fotograaf, elke week nieuwe foto's!  De fotograaf krijgt beslissingsrecht van dé momenten van de dag.  Wat wil ik vertellen aan de wereld?  Welke activiteiten wil ik tonen?  Hoe breng ik dat in beeld?  Wie of wat staat op de foto?  
Voor ouders en bekenden de ideale manier om voor even een vlieg te zijn in onze klas.  Want via een (minstens) wekelijkse update houden we je op de hoogte van wat er de voorbije week gebeurde in de klas.
En wat leren onze eersteklassers hier dan van?
  • Communiceren is en blijft belangrijk.  Gewoon met mama, papa, broer of zus over de voorbije dag praten is voor onze zes- & zevenjarigen heel leerzaam.  Door de terugblik te maken naar wat er allemaal gebeurde, wordt het abstracte begrip 'tijd' meer tastbaar.  Ook de taalvaardigheid zal erdoor evolueren.
  • Selecteren is niet gemakkelijk.  In een wereld vol impulsen wordt het maken van keuzes er niet gemakkelijker op.  Door het beperkt aantal foto's per dag worden de kinderen uitgedaagd om de hoofd- en bijzaken van de dag te onderscheiden.  
  • Wijs met media.  De gemaakte foto's kunnen door iedereen gezien worden.  We moeten er dus zeker over nadenken hoe we iets in beeld brengen.  Door samen te werken aan dit beeldendagboek en daardoor ook regelmatig te praten over ICT in ons dagelijks leven, willen we de kinderen verstandig leren werken met de camera, de computer en het internet.  Want jong geleerd, is oud gedaan!  Er is de laatste tijd heel wat aandacht voor mediawijsheid bij kinderen. Vlaams minister van onderwijs Pascal Smet schreef in 2012 samen met minister Ingrid Lieten, een conceptnota Mediawijsheid.



1 opmerking:

  1. Fijne inspiratie! Ik volg mee op pinterest.
    Ps: Heel grappig, die 'leuterschool' foto.

    BeantwoordenVerwijderen