woensdag 28 december 2011

2012... het jaar van de man

Een nieuwe Klasse in de brievenbus.  Helemaal voor mezelf.  Normaal gesproken krijgen wij slechts 1 Klasse in de bus.  Vrouwlief werkt bij CLB.  Om de papierwinkel wat te sparen, wordt op hetzelfde adres slechts één Klasse geleverd.  Geadresseerd aan de jongste van het gezin uit de sector.  Not me.  Vandaag kregen we er zomaar 2 in de bus.  Mét lerarenkaart.  Eveneens eentje op mijn naam.  


Ik lees Klasse graag.  Ik lees graag over het onderwijs.  Het kan me inspireren.  Het wakkert een vlammetje in me aan.  Het contact met de essentie van de taak.  Onderwijzen!  In Klasse ontmoet ik collega's die met hoofd, hart en handen voor de klas staan.  Vaak met een boeiend verhaal.  Een verhaal dat hen net speciaal maakt.  Ze maakten iets mee, doen iets spectaculairs, hebben feeling met kinderen, hebben een mening.  En ze krijgen een stem.  Al vind ik 'we krijgen een stem' hier gepaster.  Want in vele verhalen kan ik me spiegelen als leerkracht.  Ik herken mezelf soms.  Ik vraag me vaak af hoe ik die bepaalde dingen zou aanpakken.  Ik krijg er tips door, inzichten of achtergronden.  


Regelmatig wordt er verwezen naar TV.klasse waar bijbehorende filmpjes te bekijken zijn.  Hiernaar kijken, betekent goesting krijgen in de job.  Passie inspireert!  Een slogan met betekenis.  De Vlaams broer van Leraar24 biedt naast de aanvullingen op de artikels in het maandblad ook heel wat extra's in de vorm van 'Reeksen'.  Met plezier heb ik bijvoorbeeld 'Op de hielen van...' bekeken.  Waar bijna iedereen die ook maar iets met het onderwijs te maken heeft, een dag gevolgd werd.  God en klein Pierke in 't klein.




Een nieuw Klasse in de brievenbus.  En wat voor een.  Helemaal over mezelf.  
"2012: het jaar van de man" bloklettert de cover.  Blijkbaar een bedreigd ras, de mannelijke leerkracht.  De tendens ziet er niet goed uit, volgens Pascal Smet.  Leerlingen blijken nood te hebben aan mannen in het onderwijs.  Ik voel me aangesproken.  In deze Klasse negen bijzondere portretten van mannen in het onderwijs.  Niet alleen om het verschil tussen mannen en vrouwen voor de klas uit te leggen.  Natuurlijk zijn die er.  Ook mannen die de goesting willen overdragen aan mannelijke collega's in spe.  De kleuteronderwijzer die van zichzelf vindt dat hij zelf nog een klein kind is, maar terwijl wel ongelooflijk wijze woorden spreekt over opvoeden.  De foto verklapt dat niet alleen zijn kleuters, maar ook hij enorm veel deugd heeft van zijn job.  De leraar huishoudkunde die naast overheerlijke lasagnes ook frisdranken en luidsprekers laat maken.  Toch kunnen de verschillen niet achterwege blijven:
"Vrouwen praten blijkbaar altijd over hun kinderen, gaan nooit iets drinken, lachen niet met moppen, willen om vier uur naar huis, kunnen niet kaarten, bakken graag taarten, verwarren schoolreis met een verhuis en hebben schrik van een micro.  Mannen daarentegen blijken altijd tijd te hebben voor een pint, hebben een hekel aan administratie, zien de persoonlijke problemen van een leerling gemakkelijker over het hoofd, vertellen seksistische moppen, vinden het normaal dat hun vrouw de kinderen opvangt, zijn het eerst om de taart van de vrouwen op te eten en staan graag op een podium..."
(Klasse voor leraren nr.221 - januari 2012 )


Mijn school heeft een heel gezonde verhouding tussen mannen en vrouwen.  Eén om trots op te zijn.  De lagere school telt een tweetal vrouwen meer dan er mannen zijn (ruwe schatting).  Op de kleuterschool loopt één zorgmeester tussen het team van negen juffen. Ook om trots op te zijn.  Juffen en meesters voelen zich lekker in het team.  Soms... vaak... bijna altijd eigenlijk zitten de juffen aan de ene zijde van de tafel en de meesters aan de andere kant.  Een vreemd zicht voor nieuwkomers, die gescheiden tafelindeling.  Maar het werkt wel.  De babbel is anders.  Er wordt vaak over gegrapt.  Ook aan de mannenkant wordt tegenwoordig over kinderen gebabbeld.  En ook de vrouwen lusten graag hun stukje taart.  Maar als het erop aankomt, zijn we 1 team.  Wat mij wel al opviel is dat de stagiaires die wij over de vloer kregen bijna uitsluitend jonge vrouwen zijn.  De voorbije 10 jaar heb ik niet één jongeman als stagemeester gekregen.  


Het jaar van de man... de geblokletterde titel op de cover maakt me nieuwsgierig.  Om nog meer input te krijgen, vraagt Klasse aan scholen om hun mannenprojecten te delen.  In de vorm van een wedstrijd, die tien projecten beloont met centen.  


Als man in het onderwijs roep ik daarom ook graag van alle daken wat een geweldige job het onderwijs is.  Ik raad het iedereen met veel plezier aan.  Ik wil er graag een pint op drinken.  Mannelijke collega's zijn (net als vrouwelijke trouwens) enorm nuttig!  Ik zou binnen 20 jaar niet graag met twee of drie aan de mannenkant in de lerarenkamer zitten taart eten.  


Bedankt, Klasse.  Voor de fijne artikels, opnieuw.  Bedankt voor de lerarenkaart.  Voor de fijne extraatjes die ik hiermee kan verkrijgen.  Een bank vooruit en een kus van de meester!


Veel succes met het nieuwe jaarproject.  


_________
* Ik schreef dit stuk met plezier over het beroep dat ik met de meeste motivatie en toewijding probeer uit te voeren.  Ik sta graag in het gemengde team waarin ik me nu bevind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten