zondag 5 januari 2014

Het jaar 2013 door de ogen van een onderwijzer

2013 is voorbij.  Het was een jaar om in te kaderen.  Eentje om zeker te onthouden.  Een jaar waarin ik opnieuw veel geleerd en onthouden heb.  Tijd voor een jaaroverzicht!  

BACK TO BASICS
Het inspectiegesprek van eind 2012 zette me zeer aan het denken waar wij, onderwijzers, mee bezig zijn.  Wat is het doel van het onderwijs?  Wanneer leren kinderen het meest?  De inspecteur, die zijn vak trouwens ongelooflijk goed beheerst, gaf aan te hopen dat het onderwijs terug zijn rust zou vinden.  Hij verwoordde de angst dat door alle vernieuwingen door de leerkrachten zichzelf zouden kunnen verliezen.  Alle administratieve taken en projectjes (vaak opgelegd of voorgesteld door externen) maken dat we door het bos de bomen regelmatig kwijt zijn.  Bovendien willen we ons steeds opnieuw heruitvinden en vernieuwen om zo elkaar en de sneltrein der maatschappij bij te benen.  Het kan niet de bedoeling zijn dat we hierbij onszelf en onze authenticiteit verliezen.  Tijdens de stappen die we zetten, het vooruit lopen, mogen we onze benen niet verliezen.  Kortom: niet te veel tralalaatjes voor mij het voorbije jaar.  Back to basics.  Want eenvoud werkt, less is more!

Verder besteedde ik voor het eerst extra aandacht aan mijn stem.  Niet dat ik er melodieus het uiterste uit wilde halen.  Een zangtalent werd nooit van mij gemaakt.  Een stagejuf aan het einde van vorig schooljaar, met een klok van een stem, deed me inzien dat net díe stem het ultieme wapen van de leerkracht is. Tijdens de opleiding werd deze vaardigheid, m.i., te weinig belicht.  Toch ben ik ervan overtuigd geraakt dat hoe meer bewust ik als leerkracht ben van mijn stem, hoe beter ik mijn leerlingen zaken kan doen bijleren.  Intonatie, puurheid, zachtheid, het juiste volume... ik was zoekende, maar heb ondertussen gevonden.  Een schat met gigantische inhoud!

EEN NIEUWE WIND
De tweede helft van 2013 was er een van vernieuwing.  Naast het verwelkomen van een klas vol met nieuwe leerlingen, mochten we aan het begin van dit schooljaar op onze school ook een nieuwe kapitein verwachten.  Het schip vaart verder met dezelfde leden, maar aan het stuur staat een nieuwe richtinggever.  Al van in de zomervakantie was duidelijk dat de didactische en inhoudelijke waarde hiervan (verder) de goede kant uit gaat.  Een nieuwe kijk op de zaak.  Iedereen even opnieuw in eigen boezem kijkend, ter verduidelijking aan de nieuwe directie.  Waar zijn we mee bezig?  Welke kant gaan we op?  Als ICT-coördinator mocht ik tijdens die vakantie al mee helpen een beeld te vormen van het huidige beleid, met het oog op de toekomst.  Hoe zal onze school vorderen, tegemoetkomend aan de noden en behoeften van alle betrokken partijen?

DE MOSTERD GEVONDEN
Professioneel ben ik naast een doener ook een lezer.  Het voorbije jaar werd er in onderwijsland weer volle bak geblogd.  Nuttige en heel nuttige boodschappen.  Om hiervan op de hoogte te blijven, heb ik mijn Google Reader indertijd laten vervangen door Feedly.  Een mooie interface die mijn interessante berichten met 1 druk op de knop in mijn Pocket zet om ze te bewaren.  Een greep uit het blogaanbod voor onderwijzers vind je hieronder:
X, Y of Einstein
Onderwijsgek
Juf Inger
Juf Laura
Juf Groeit
On(der)wijs  

DE MOSTERD DELEN
Het voorbije jaar startte ik 2 nieuw blogs: 


Het voorbije jaar deelde ik 22 items op Klascement.
Het voorbije jaar schreef ik 22 artikels op mijn blog.
Het voorbije jaar maakte ik 2 nieuwe downloadbare boekjes: 
Het voorbije jaar plaatste ik 45 afbeeldingen op mijn Flickr.
Het voorbije jaar was ik behoorlijk actief op Twitter.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten