Volledig toevallig rolde ik anderhalf jaar geleden met veel interesse in het domein techniek in de lagere school. Het belang van de juiste invulling ervan kan niet genoeg herhaald worden. Onderwijzers hebben de mogelijkheid om de kinderen kansen te geven zichzelf beter te leren kennen in verschillende vakgebieden. Daarbij wordt vaak terecht in eerste instantie gedacht aan de kernvakken taal en wiskunde. Maar uiteraard zijn we er ons van bewust dat ook de andere vakken van enorm belang zijn om kinderen zich juist te kunnen oriënteren. De muzische en wereldoriënterende domeinen mogen in het klasgebeuren niet in de schaduw blijven. Om kinderen zichzelf, hun kwaliteiten en wensen beter te leren kennen, dienen ook deze vakken zinvol ingevuld te worden.
Techniek dus, om hen onder meer al van jonge leeftijd in contact te brengen met de brede waaier aan keuzemogelijkheden op latere leeftijd. Van jongs af aan komen kinderen er al volop mee in contact. Zelfgemaakte Duploconstructies, een Bob De Bouwerfilmpje, rijdende autootjes, rollende knikkers... Van zo gauw een kind kan spelen, komen er heel wat technische prikkels op hem af. Het is al vaak gebleken dat kinderen door het spelen ook heel wat leren. Door kleine foutjes te maken tijdens het spelen, mislukken de zaken die ze voor ogen hadden wel eens. Waardoor het spel enigszins aangepast herhaald wordt. Zo groeit het spontane leerproces. De kleine foutjes van weleer worden achterwege gelaten, zodat een nieuw doel kan worden opgesteld. Een proces zonder eind.
Techniek dus, om hen onder meer al van jonge leeftijd in contact te brengen met de brede waaier aan keuzemogelijkheden op latere leeftijd. Van jongs af aan komen kinderen er al volop mee in contact. Zelfgemaakte Duploconstructies, een Bob De Bouwerfilmpje, rijdende autootjes, rollende knikkers... Van zo gauw een kind kan spelen, komen er heel wat technische prikkels op hem af. Het is al vaak gebleken dat kinderen door het spelen ook heel wat leren. Door kleine foutjes te maken tijdens het spelen, mislukken de zaken die ze voor ogen hadden wel eens. Waardoor het spel enigszins aangepast herhaald wordt. Zo groeit het spontane leerproces. De kleine foutjes van weleer worden achterwege gelaten, zodat een nieuw doel kan worden opgesteld. Een proces zonder eind.
CONSTRUCTIEF

WE SPELEN EEN SPEL!
Wie echter verder kijkt dan enkel het daartoe bedoelde constructiespeelgoed zal ook in verschillende gezelschapsspelen de juiste technische doelen kunnen zien. In tegenstelling tot het vrij spel van het hierboven vermelde speelgoed, hebben gezelschapsspelen een vaste structuur. Ze zijn gebonden aan spelregels waaraan je je dient te houden. Hierbij is dus niet zozeer het creatieve denkproces van belang. Maar eerder de maatschappelijke doelen als zich kunnen houden aan vooropgelegde regels en werken naar een bepaald doel. Een gezelschapsspel kent een winnaar en verliezer, waardoor kinderen zich ook van hun meest sportieve kant kunnen laten tonen. De meeste gezelschapsspelen die ingezet kunnen worden, beperken zich (net als het constructief speelgoed) enkel tot de gebieden constructie en fysica). Dat kan echter beperking zijn om ze niet in de klas te gebruiken tijdens de technieklessen.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten