zaterdag 30 april 2011

Foutjes maken mag/moet

FOUTJES MAKEN MAG
Het lijkt didactisch compleet not done, maar het kan enorm verrijkend zijn in je klaspraktijk: het (zelfs onbewust) maken van foutjes door de leerkracht.  Kinderen kunnen ervan leren.  Zo zien ze in dat ook hun leerkracht een fout kan maken.  Maar wat misschien nog belangrijker is, is de (eventueel gespeelde) reactie van de leerkracht op zijn gemaakte fout.


Kinderen die het 1ste leerjaar binnenkomen hebben het vaak moeilijk als ze iets niet juist doen.  Ze kunnen het maar moeilijk accepteren omdat ze voor het eerst op school geconfronteerd worden met iets wat ze fout maakten.  Met vaak paniek of frustraties als gevolg.  Door als leerkracht dit wat te relativeren en te duiden, leren we de kinderen hiermee omgaan.  Foutjes maken mag!


FOUTJES MAKEN MOET
Door zich ervan bewust te zijn dat ook zij fouten kunnen maken, kunnen ze dit ook wat relativeren.  Hierdoor zullen ze de zaken meer nuchter bekijken: iedereen maakt fouten.  En dat is niet erg.  Want van je fouten kan je leren.  Je leert ervan hoe je het in het vervolg beter kan doen, welke gedachtengang je zal moeten vermijden.  Je zal je klemtoon anders leggen dan de keren voorheen en zorgt ervoor dat je die fout geen 2de keer meer maakt.  Een ezel... , nietwaar?!


Als leerkracht hebben wij daarin een belangrijke rol.  Het geweldige aan onze job is dat we bijna professioneel verplicht worden om af en toe een fout te maken.  En ons daarover geen overbodige zorgen te maken.  We hoeven de kinderen er natuurlijk wel van te overtuigen dat dit bij het leerproces hoort.


Ik geef dus ook graag toe dat ik af en toe een fout maak in de klas.  Heel regelmatig zijn die fouten zelfs gepland.  De reactie van de kinderen daarop is voorspelbaar: geroezemoes in de klas, eentje die zijn vinger opsteekt, een ander begint te lachen, luider gekeuvel en gegiechel.  Heerlijk, te zien dat ze door hebben dat de meester een fout maakt.  Nog leuker om daar, half overdreven, op in te spelen: "Ik wilde maar eens kijken of jullie goed wakker zijn." of "Het was om te testen of jullie wel alles goed begrepen hebben."  


FAALANGST VOORKOMEN


Natuurlijk komt er een moment waarop foutjes vermeden mogen worden.  Toetsen leggen vaak een enorme druk op de schouders van kinderen, hoe jong ze ook zijn.  Als het voor echt is, voelen ze de spanning.  Op zo'n momenten is het belangrijk dat kinderen hun relativeringsvermogen kunnen gebruiken.  Door hierop vooraf te trainen en er zich van bewust te zijn, zullen kinderen minder faalangst ondervinden.  Het maandblad Klasse voor Leerkrachten had ruim tien jaar geleden een bijlage over faalangst in de reeks 'De Eerste Lijn'.  Ook hier wordt beschreven hoe belangrijk het is om de kinderen te laten voelen dat ze fouten mogen maken.  In deze open sfeer zorg je voor een beter welbevinden van alle kinderen.  Iets wat de klassfeer volledig ten goede komt!


Fouten maken mag!
Fouten maken moet!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen