dinsdag 26 april 2011

Denkbeeldige startknop van onderwijzers

"Het leek wel alsof ik als vijfjarige voor het eerst op schoolreis ga", zo omschreef een juf vandaag haar eerste werkdag na die deugddoende, warme paasvakantie.  Ik heb meestal zelf ook wel deugd/last van de spanning voor een eerste schooldag-na-vakantieperiode.  Het is iets om naar uit te kijken.  Ik voel er nog steeds (meestal positieve) spanning voor.  Het houdt me wel eventjes bezig de dagen voordien.  Ik was zelfs op tijd wakker, vanmorgen.


  • Heb ik alles goed voorbereid?  
  • Wat moet nog gekopieerd worden?  
  • Hoe ga ik de dag starten?  
  • Welke klemtonen wil ik dit nieuwe trimester leggen?  
  • Welke leerstof moet er nog gezien worden?  
  • Heb ik nog materiaal klaar te leggen?
Dit zijn maar enkele van de vragen die de laatste dagen van de vakantie door mijn hoofd spookten.  Ik weet meestal wel dat het allemaal wel in orde zal komen, dat een dag zal lopen zoals hij loopt.  Maar toch vind ik het belangrijk om me de eerste dag na een vakantie extra voorbereid te voelen.  

Hoewel ik vermoed dat de meeste onderwijzers de school ook tijdens de vakantie niet kunnen loslaten, denk ik dat het merendeel van ons eerder op neutrale modus zal staan.  Op een rustige manier proberen structuur te scheppen in wat er nog gaat komen.  Tussen de huishoudelijke taken, het werken in de tuin, spelen met de kinderen en het vullen van de diepvriezer met versgemaakte spaghettisaus door, natuurlijk.  Ik probeer tijdens deze tussenperiodes ook mijn functioneren als onderwijzer aan een zelfevaluatie(tje) te onderwerpen.  Liep er iets goed/fout?  Hoe komt dat?  Hoe kan het anders/beter?  Op de website Leerkracht In Beeld kan je aan de slag met tal van zelfevaluaties voor leerkrachten.  Let wel: deze website is ontwikkeld in Nederland, waardoor heel wat termen minder duidelijk zullen zijn voor Belgische bezoekers.

Eens op school aangekomen, startte ik de computer op en bekeek de blaadjes die gezien zouden worden vandaag.  Ik controleerde welke zaken nog gekopieerd dienden te worden en begroette heel wat collega's.  In de leraarskamer was het gezellig druk.  Iedereen met zijn eigen verhalen, geboeid naar mekaar luisterend.  Op zulke momenten vraag ik me af of ook mijn collega's het schoolreisgevoel nog kennen?  Aftellend naar half 9 keuvel ik wat mee.  Iedereen nog een beetje in vakantiemodus, totdat de bel gaat.  We nemen de draad weer op waar we waren op 8 april.  Na 17 dagen OFF, nu terug ON.  De startknop is terug gevonden en geactiveerd.  De spanning is weg.  Iedereen weer in zijn functie en het loopt.  Zoals gepland.  Allemaal leuke (en soms iets minder leuke) verhalen over de vakantie in de klas.  Paaseitjes geraapt en gegeten, op vakantie geweest met het vliegtuig, de klas en meester gemist, lekker gegeten, veel buiten gespeeld, gezwommen, verjaard, zus van de glijbaan gevallen, dagje Center Parcs, ... .  Iedereen heeft zijn eigen verhaal bij, we luisteren geboeid.  En dan is het tijd om aan de slag te gaan.  Hier start het 3de trimester. We zijn er klaar voor!

Die vakantie hebben we mooi weer gehad.  Nu terug aan het werk.  Er staat nog heel veel op het programma.  Het schooljaar zal zo weer om zijn...  Veel plezier, dit 3de trimester!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten