zondag 8 mei 2011

Samen naar een hoger level: 1 + 1 > 3

Op onze school zijn er enkele leerkrachten die zeer begaan zijn met ict.  Zo hebben we een werkgroep ict die zaken beslist en bespreekt over digiborden, software, websites etc.  Deze bestaat uit gemotiveerde en mediawijze leerkrachten die ook naast het onderwijs interesse tonen in computer en technologie.






Samen met D. een collega van het 6de volg ik de nieuwste tools die bruikbaar kunnen zijn voor het onderwijs.  We delen zaken die we ontdekten, sturen elkaar links door en gaan samen naar de ict-dagen van Klascement.  Door regelmatig nieuwe zaken toe te passen in ons klasgebeuren en dat met elkaar te delen, ontdekken we nieuwe mogelijkheden op ict-gebied.  We motiveren elkaar om de trends te volgen en durven zaken uitproberen om de bevindingen te delen.  Het lijkt of we mekaar daarin verstaan.  We legden dezelfde weg af en durven elkaar nog een duwtje te geven als dat nodig is.  En niettegenstaande het leeftijdsverschil van onze doelgroepen (1ste leerjaar tgo. 6de leerjaar) proberen we soms gewoon dezelfde dingen uit in de klas met onze leerlingen.


Een tweetal jaar geleden lazen we het gratis 'Amazing Web2.0 Projects' e-book door Terry Freedman (zie onder) wat we met veel interesse doorbladerden.  Hierin wordt het Schoolovisionproject beschreven wat D. absoluut de moeite vond.


Vorig jaar nam zijn klas voor het eerst deel aan deze Eurosong voor scholen: een wedstrijd volledig voor het onderwijs waarbij elk Europees land slechts 1 deelnemer mag voorstellen.  Omdat D. de eerste Belg was die notie had van dit project, kon hij zich eenvoudigweg inschrijven met een zelfgekozen nummer en daarbij zelfgemaakte videoclip ("Opzij" van Herman van Veen).  Het werd een heel leerrijke ervaring voor zowel de leerkracht als de leerlingen.  D. ontdekte het e-Twinnen en de mogelijkheden ervan om zo tot een zelfgemaakt Europees project te komen: The European Chain Reaction (waarover later meer in een artikel over techiek).  De kinderen leerden samenwerken met elkaar, communiceren met andere kinderen uit Europese landen, de Engelse taal gebruiken, een massa aan technologie en nog zó veel meer.  Door zijn deelname aan Schoolovision en inzending hiervan bij eTwinning België verkreeg D. en zijn klas de prijs voor Innovatie en Samenwerking die in Brussel in ontvangst werd genomen na een heuse plechtigheid.  Ook in Merksplas erkende men de inzet van de leerkracht in het project.  Daardoor werd hij ook hier in de bloemen gezet met de Merksplasse cultuurprijs.  Twee prijzen die dit project absoluut verdienen.


Dit schooljaar kreeg D. de leerlingen van het 6de leerjaar opnieuw gemotiveerd om hun inzending voor Schoolovision klaar te stomen.  Er werd gekozen voor het lied I'm Into Folk van The Radio's.  Omdat er meer tijd vooraf was, werd het geheel nog professioneler aangepakt.  Zo werd een Merksplasse band gezocht die de muziek voor zich zou nemen.  De kinderen trokken voor een dag naar het domein Merksplas Kolonie om er de beelden te schieten.  Het werd opnieuw een geweldige belevenis.  Vandaag kreeg ik (in primeur!) de schitterende videoclip te zien.  Vrijdag is geweten welk land Schoolovision wint.  Ik duim mee voor België 12 points.  Succes zesdeklassers!







































Blijf op de hoogte van de wedstrijd via schoolovision.eu





Ik raad iedereen aan om:


  • deel te nemen aan de ict-dagen;
  • het 'Amazing Web 2.0 Projects' boek door Terry Freedman te doorbladeren;
  • op zoek te gaan naar interessante e-Twinning projecten;
  • gemotiveerde collega's te zoeken die samen ict-wegen willen bewandelen;
  • kinderen wegwijs te maken in de wondere wereld van web 2.0.
Want ict brengt de wereld dichter bij de mensen, bij kinderen.  Wij onderwijzers kunnen ze hierin wegwijs maken en hen leren deze toepassingen verstandig te gebruiken.  Het is voor hen, en ook voor ons een meerwaarde in het leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten