Tijdens het hoekenwerk dat hierop volgde, mochten de kinderen traditiegetrouw hun mapje opfleuren met hun tekenkunsten. Ze doen dit graag! De kinderen fantaseren erop los en bedenken de gekste situaties waarin de dieren voorkomen. Enkelen ontwierpen zelf een eigen diersoort, anderen vroegen dierenboeken om zo realistisch mogelijk te werken. De associatiehoek was opnieuw een succes. En hoewel hier vooral het denkproces in de kijker staat, mogen de resultaten best gezien worden!
In de loop van het schooljaar werken onze eenaatjes regelmatig aan hun tekenvaardigheden. Af en toe zetten we de banken in een vierkant. Alle kinderen krijgen een blad waarop ze gedurende 3 minuten hun ding kunnen doen. Na het signaal geven we het blad in wijzerzin door waarna het kind zaken bijtekent binnen het oorspronkelijk gekozen thema. Hiervoor krijgen ze slechts 1 minuut de tijd. Veel tijd om na te denken is er niet. De kinderen worden verplicht om snel associatief te denken. Na de minuut worden de bladen weer doorgegeven totdat die terug bij de eigenaars zijn. Elk kind krijgt dan een blad met een zelf gekozen thema waaraan alle kinderen van de klas hebben gewerkt: verschillende stijlen, veel ideeën.
DOEDELEN
Als kinderen vrij willen tekenen in de klas, wil ik dat graag stimuleren. Iedereen heeft een A5je dat gebruikt wordt als volgkaart bij het werken. Een kaart om te telkens onder de volgende oefening te leggen. Als de taken gemaakt zijn, mogen ze deze omdraaien om hun hersenkronkels erop neer te kladden. Je ziet niet enkel hun tekenvaardigheid verhogen, maar ook hun creatief denkvermogen. Ze zoeken naar datgene dat past bij hun compositie. Sommigen tekenen erg figuratief, anderen werken eerder abstract. Maar allemaal doen ze dit heel precies. De beperking van tijd en ruimte wordt hen opgelegd: een A5je is niet groter dan 15cm x 21cm en hier moeten ze een hele periode mee overbruggen (totdat het schriftje uit is). Ze worden als het ware verplicht om essentieel te denken: wat is de moeite om aan mijn doedels toe te voegen?
Om tekenvaardigheden bij kinderen te stimuleren, zijn er tal van publicaties op de markt. Als grote fan van Kapitein Winokio raad ik iedereen het aaiBoek aan. Verder zijn er ook Het Grote Jongens Tekenboek en Het Grote Meisjes Tekenboek van Andrew Pinder, waarin kinderen naar hartenlust kunnen doedelen. Laat de fantasie maar werken!
Om inspiratie te krijgen voor het maken van knappe doedels, bezorg ik de kinderen af en toe een doedelkleurplaat. Op Patterns For Colouring vond ik er heel wat, te gebruiken in verschillende thema's.
bronnen:
het is een mooie tekening
BeantwoordenVerwijderen