Kinderen spelen graag. Ook in de klas. Het vrij spelen doet hen ontdekken, improviseren, beleven, fantaseren, leren, ... . Een zinvolle activiteit, dus. Ook in de klas. Naast dat vrij spelen hebben kinderen nood aan een duidelijke structuur, aan afgebakende grenzen waarin ze een spel kunnen spelen. Dat onderscheid tussen spelen en spel maakte Stephen Nachmanovitch in 1990. Het spelen is de vrije vorm, waarin onder meer creativiteit, eigen inbreng en fantasie van groot belang zijn. Het spel heeft zijn vooropgelegde regels waardoor een resultaat bekomen wordt. Nachmanovitch legde eerder ook het nut van het spel in de evolutie uit in zijn bekende citaat: “Without play, learning and evolution are impossible”.
In tegenstelling tot het vrij ontdekken bij het spelen, wordt bij een spel een weg afgelegd. Deze weg is een route die je naar het opgedragen doel leidt. Ook hierin kan de speler de nodige vrijheid krijgen. Er is vaak meer dan 1 weg mogelijk om tot de bestemming te komen. De bepalingen van het spel zijn echter zo opgemaakt dat door de gemaakte keuzes die de speler maakt, hij al dan niet het doel bereikt. Deze spelregels worden meestal voor het spel gespeeld wordt, duidelijk gemaakt aan de speler(s). Soms is het echter zo dat de voorschriften naarmate het spel vordert veranderen, vernauwen of verduidelijkt worden.
IK GAME,
JIJ GAMET,
WIJ GAMEN
Games behoren volgens Nachmanovitch' indeling bij het spel. Ze bevatten spelregels die moeten nageleefd worden. Zonder het naleven van deze afspraken zal het opgelegde doel niet bereikt worden. Er zijn duidelijke grenzen van mogelijke handelingen, acties en vorderingen. Hoe verder je vooruitgaat in een game, hoe moeilijker die kan worden.
Vaak bestaan games uit verschillende, opeenvolgende levels. De trigger wordt telkens verlegd, zodat er meer uitdaging voor de gamer ontstaat. Er wordt verder gebouwd op de reeds afgelegde weg. Telkens toegevoegd met nieuwe aspecten die de game nóg interessanter, nóg uitdagender, nóg leerrijker, nóg ... maken. Door in elk level nieuwe elementen te zien verschijnen, verliest de gamer zijn aandacht niet bij het spelen. Elke keer opnieuw wordt de gamegrens verlegd. Deze opbouw zorgt ervoor dat de gamer meer opsteekt over de mogelijkheden waardoor opnieuw een volgend level kan worden bereikt.
ONLINE GAMEN
Ik verzamel met veel plezier allerlei interessante online games binnen verschillende domeinen of thema's om in de klas te gebruiken. Het voordeel van online games is dat je ze altijd en overal gratis kan spelen, zolang je computer over de nodige plugins beschikt en een vlotte internetverbinding heeft.
Om een verzameling games voor in de klas aan te leggen, beschik je best over een dosis geduld en doorzetting. Met enige creativiteit vind je voor elk onderwerp een geschikte game. Het gericht op zoek gaan naar zulke games verwacht eerst best een overzicht van de te behandelen thema's in de klas. Met een duidelijk beeld van de onderwerpen waarvoor je games wil inzetten, zal de zoektocht efficiënter verlopen. In het wilde bos van de online batterij gameverzamelingen moet enorm geknipt worden om geschikte games te vinden.
Online games zijn in de klas te gebruiken voor verschillende doeleinden. In mijn eigen klaspraktijk onderscheid ik graag twee functies van gamen. Enerzijds zijn er de educatieve games waar kinderen iets van kunnen bijleren. Hierbij zijn kennis en vaardigheden over de inhoud van de game van belang. Deze games zijn vaak ook bestemd voor bepaalde leeftijdsgroepen, afhankelijk van de inhoud van de game. Bij de educatieve game is de leerwinst tijdens het gamen vaak een prioriteit. Al mag het spelplezier hierbij niet uit het oog verloren worden. Deze zorgt ervoor dat het welbevinden en betrokkenheid bij de lesstof hoog gehouden wordt. De kinderen zijn zich er weliswaar van bewust dat ze die game spelen om er wijzer uit te worden. Dat is ook wat ze ervan verwachten: bewust en doelgericht gamen in de klas, zodat ze er 'rijker' van worden.
Een ander soort games die ik in de klas aanbied, zijn de thematische games. Deze zorgen voor een bepaalde sfeer die ik bij de kinderen wil opwekken tijdens bijvoorbeeld een thema WO. Hierbij primeert het spelplezier overduidelijk. De kinderen zullen wellicht iets bijleren tijdens het gamen. Zaken als taalvaardigheid, sociale vaardigheden en ict competenties zullen ongetwijfeld aan bod komen. Het hoofddoel van deze activiteiten wijst eerder in de richting van een gegeven stemming weer te geven die volledig opgaat in het thema van andere activiteiten. De gameopdrachten zijn dan ook een toevoeging op andere taken in de klas. Vaak worden de thematische games aangeboden tijdens een hoekenwerk of keuzewerk.
Alle games zijn verzameld op onze yurls. Regelmatig worden de thema's veranderd. Aan het begin van het schooljaar deelde ik de url met de ouders om de kinderen ook thuis te laten oefenen. Regelmatig, vaak bij nieuwe games, maken we een vermelding op het agendablaadje dat de kinderen die avond mee naar huis krijgen. Van ouders en kinderen krijg ik hier af en toe feedback op. Fijn om te weten dat de kinderen wat ze op school leerden ook mee naar huis nemen. Want dat lijkt me vaak nog het moeilijkst bij jonge kinderen: de transfer maken van leerstof naar gebruik in de échte wereld.
Een ander soort games die ik in de klas aanbied, zijn de thematische games. Deze zorgen voor een bepaalde sfeer die ik bij de kinderen wil opwekken tijdens bijvoorbeeld een thema WO. Hierbij primeert het spelplezier overduidelijk. De kinderen zullen wellicht iets bijleren tijdens het gamen. Zaken als taalvaardigheid, sociale vaardigheden en ict competenties zullen ongetwijfeld aan bod komen. Het hoofddoel van deze activiteiten wijst eerder in de richting van een gegeven stemming weer te geven die volledig opgaat in het thema van andere activiteiten. De gameopdrachten zijn dan ook een toevoeging op andere taken in de klas. Vaak worden de thematische games aangeboden tijdens een hoekenwerk of keuzewerk.
Alle games zijn verzameld op onze yurls. Regelmatig worden de thema's veranderd. Aan het begin van het schooljaar deelde ik de url met de ouders om de kinderen ook thuis te laten oefenen. Regelmatig, vaak bij nieuwe games, maken we een vermelding op het agendablaadje dat de kinderen die avond mee naar huis krijgen. Van ouders en kinderen krijg ik hier af en toe feedback op. Fijn om te weten dat de kinderen wat ze op school leerden ook mee naar huis nemen. Want dat lijkt me vaak nog het moeilijkst bij jonge kinderen: de transfer maken van leerstof naar gebruik in de échte wereld.
BRONNEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten