Het mag duidelijk zijn dat ik gamen in de klas als een meerwaarde beschouw. De reken- en taalinhouden kunnen heel eenvoudig ingeoefend worden door verschillende online games. Maar ook tijdens muzische en WO lessen kunnen games erg zinvol zijn. Het domein techniek en games hebben heel wat gemeen. Daardoor kunnen games een heuse surplus betekenen voor de lessen techniek.
OPBOUWEND EN OVERZICHTELIJK
Door een geleidelijke opbouw van levels wordt het technisch denkproces telkens opnieuw
geprikkeld. Kinderen worden uitgedaagd om steeds een iets moeilijkere opdracht uit te
voeren. Hierdoor verscherpt ook hun technisch inzicht en kennis. Deze opeenvolging van
steeds complexere levels werkt daarenboven ook motiverend voor de gamer. De aandacht
zal bij de game en zijn inhoud blijven.
Veel games bieden op het hoofdscherm ook een overzicht van de te behalen levels. Hier
kan je zien welke levels je al behaalde en welke je nog te wachten staan. Meestal kan
je kiezen om een gespeelde level opnieuw te spelen. Door een visuele voorstelling van
de verschillende levels krijgt de gamer een overzichtelijk geheel te zien. Hierdoor kan
die individueel een persoonlijk doel nastreven. Het is ook mogelijk om er met een groep competitief mee aan de slag te gaan. Al mag dat laatste natuurlijk niet de hoofdzaak zijn
in de klas. Het overzichtelijk geheel is zeker ook in het domein techniek van belang. Het
aftasten van het beschikbaar materiaal om een realisatie te verwezenlijken, geeft je meer
inzicht in het technisch proces. Het maakt er onrechtstreeks zelfs deel van uit.
Dankzij de internetgeschiedenis en het cachegeheugen blijven de gespeelde spelletjes
bovendien bewaard op de computer, waardoor bij de volgende gamebeurt het spel gewoon
kan worden verder gespeeld.
INHOUDELIJK EN DOELGERICHT
Een game kan je les heel erg opleuken. Dit mag echter nooit de reden zijn om games toe
te voegen aan de lesorganisatie. De games die tijdens de les worden aangeboden, zijn een
middel om de lesstof te verduidelijken. Wie games aanbiedt, geeft zijn leerlingen de kans
om zelfstandig aan techniekopdrachten te laten werken. Door de aantrekkelijke vormgeving
en uitdagende opdrachten, zullen ze nog meer gemotiveerd zijn om iets bij te leren, zelfs
zonder zich hiervan bewust te zijn.
Het is dan ook een noodzaak de aangeboden games doelgericht in te schakelen. Veel
inhouden ervan sluiten namelijk nauw aan bij het leerplan techniek. Waar het in
werkelijkheid vaak gaat om te komen tot een technische realisatie en er een volledig
technisch proces wordt afgelegd, belichten games eerder een onderdeel van dat proces.
Het is daarom aan te raden de game te kaderen. Maar daarover later meer.
Na de techniekgames beter te hebben begrepen en enkele levels ervan te hebben gespeeld,
is het mogelijk om ze in de matrix voor technische geletterdheid te plaatsen. De games
krijgen zo een eigen plekje in de eindtermen voor het domein techniek. Vele games zullen
echter slechts één cel kunnen vullen.
PROBLEEMOPLOSSEND DENKEN
Het is duidelijk dat games inhoudelijk kunnen aansluiten bij het domein techniek. Voor
heel wat onderwerpen vind je een geschikte online game. Maar ook de manier
van spelen komt overeen met hoe we aan techniek doen. Wat techniek en gamen gemeen
hebben, is het probleemoplossend denken.
Een game start met een probleem. Dit moet duidelijk zijn alvorens je kan spelen. Je
bekijkt dus welke eisen er worden gesteld en wat het doel is. Vervolgens bedenk je hoe
je dit zal aanpakken. Misschien zelfs terwijl de acties al worden uitgevoerd. Tijdens het
spelen ben je er constant van bewust dat je naar het doel moet toewerken. Het lijkt alsof
er evaluerend gespeeld wordt. Fouten zullen worden bijgeschaafd, nieuwe strategieën en
ontdekkingen uitgeprobeerd. Wanneer het doel is bereikt, stelt zich een nieuw probleem.
Het volgend level is begonnen. De eisen zijn net iets anders, iets moeilijker misschien. De
hulpmiddelen kunnen anders zijn, vaak uitgebreider. Er komen meer invloeden aan te pas.
Sommige games maken geen gebruik van levels. Ze gebruiken een puntensysteem. Hun
opbouw is echter dezelfde. Doorheen het spel komen nieuwe problemen tevoorschijn. De
snelheid wordt opgedreven, obstakels nemen toe of de eisen worden uitgebreid.
Het technisch proces omvat een soortgelijk denkproces als dat van een game. In de eerste fase van het technisch proces wordt het probleem geschetst. Het doel en de criteria worden
verduidelijkt. Dat probleem wordt onderzocht zodat de juiste informatie kan worden
verzameld. Hier worden bewuste keuzes gemaakt en oplossingsstrategieën ontworpen.
Daarna wordt de werkplanning gemaakt en het materiaal gekozen. Alles wat nodig is om
het doel te bereiken, wordt klaargelegd. De ontworpen oplossingsweg wordt uitgevoerd.
De technische realisatie wordt uitgetest, rekeninghoudend met de vooropgelegde criteria.
Tenslotte vragen we ons af of alles naar behoren werkt. Er wordt gezocht naar mogelijke
verbeteringen. De vraag of er een nieuw probleem ontstaat, dringt zich op.
Zowel bij games als bij techniek is dus het denkproces van belang. Te weten dat het
probleem kan worden opgelost, overloopt de uitvoerder in verschillende opeenvolgende
stappen een proces om dichter bij de oplossing te komen. Wanneer deze bereikt is, kan er
zich een nieuw probleem voordoen: nieuwe eisen die optreden of het vervolmaken van het
resultaat. Door aantrekkelijke opdrachten te geven, motiveer je de leerlingen tijdens dat
denkproces.
SIMULATIES
Professor Ton de Jong (UTwente) onderzoekt momenteel de effecten van leren in gesimuleerde laboratoria in vergelijking met deze in fysieke laboratoria. Zijn onderzoek wijst uit dat gesimuleerde labo’s tot meer kennis leiden. Het is echter nog niet duidelijk of dat voor games ook zo is. Ook uit andere onderzoeken - meer gericht naar de effecten van games - kan geconcludeerd worden dat games wel degelijk toevoegingen bieden aan de realiteit. In de publicatie "Wat weten we over… effecten van games" somt het Nederlandse expertisecentrum Kennisnet enkele positieve effecten van gamen op de cognitieve functies en de ontwikkeling ervan. Hierin wordt besloten dat games een hoge ‘cognitieve opbrengst’ hebben (volgens een samenvattende studie van Vogel en haar collega’s). De positieve effecten werden vastgesteld op het gebied van ruimtelijk inzicht, het geheugen en taalcompetenties. Verder werd geconcludeerd dat games een groot effect hebben op het probleemoplossend vermogen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten