DE LEERKRACHT HEEFT HET DRUK
Bart heeft dringend een zakdoek nodig. Elise wilde zonodig in de plassen springen tijdens de speeltijd. Filip zijn handen zijn net iets te zwart voor die sappige appel op te eten. Nele kan maar moeilijk op haar stoel blijven zitten. De mama van Mil komt hem iets vroeger halen. Hij moet nog naar de logopedie. Die invulbrief moet natuurlijk ook mee. We mogen natuurlijk niet vergeten dat we nog dringend dat werkblad moeten kopiëren voor de les deze namiddag. Nog even registreren wie er allemaal in de klas zit. De afwezigheidsattesten moeten grondig bewaard blijven. De afrekening gemaakt. Bestellijsten op orde gehouden. De postkaft moet gevuld worden. Wat was het huiswerk voor vandaag ook al weer? Dat moet natuurlijk ook nog gekopieerd worden.
Naast het lesgeven, zijn we ook de ganse dag bezig met het opvoeden van de kinderen in de klas. We zien ze graag en hebben er alles voor over. Elke dag opnieuw werken we er met man en macht aan dat ze graag komen, dat ze mee kunnen, dat ze bijleren. Het is onze taak. Het is onze hobby, passie. We halen er voldoening uit om de kinderen te zien groeien. Hun lach en/of eureka-momenten maken ons blij.
Naast al die klas- en kindgebonden activiteiten, zijn er natuurlijk ook de taken 'behind the scenes'. We mogen niet vergeten dat er morgen na schooltijd nog een personeelsvergadering gepland staat. Hiervoor moeten de nodige documenten nog eens doorgenomen worden. De middagmoeders vergaderen, waardoor de leerkrachten de eetbeurten opvangen. Oudercontacten, werkboeken verbeteren, filmpjes opzoeken, foutenanalyses maken, werkgroep opstarten, goeiedag zeggen tegen een oma in de supermarkt, schoolfeest voorbereiden, knutselwerken verder afwerken, prikborden aankleden in het thema, kwasten poetsen, ... . Het hoort erbij. We doen het met een lach.
WAT MAAKT JE STERK? TEAMWERK!
Gisteren kwam onze werkgroep van de schoolquiz voor het eerst dit schooljaar samen. Voor de vijfde keer op rij organiseert onze school de Qworzó Quiz. Voor de vijfde keer op rij verwachten we een bomvol geladen eet- en polyvalente zaal. Voor de vijfde keer op rij bestaat deze werkgroep uit ongeveer dezelfde mensen, een samenwerking tussen de ouderraad en enkele leerkrachten. Een goed geoliede machine. De organisatie vraagt heel wat werk, maar we kennen ondertussen het klappen van de zweep. Welke taken vragen veel tijd? Waarmee hadden we in het verleden moeilijkheden? Het verslag van de evaluatievergadering van de vorige quiz werd overlopen. Alle taken kregen een verantwoordelijke. De inhoud van de quiz komt de volgende vergadering, binnen twee weken, aan bod. Tegen dan hebben we onze voorlopige vragenlijst klaar. Met volle moed en veel gezwans bereikten we het einde van de bijeenkomst. De Qworzó Quiz zal vorm krijgen!
Door samen aan deze activiteit te werken, collega's onder elkaar, leren we elkaar op een andere manier kennen. Vragen als "Hoe gaat het met je klas?" of "Is die toets al klaar?" komen niet meer aan bod. Er worden persoonlijker zaken verteld. Samen sta je met de neus in dezelfde richting. Deze activiteit moet (opnieuw) een bom worden. Eentje die inslaat in de school en zijn gehele netwerk. Activiteiten als een quiz, schoolfeest, toneelvoorstelling, ... geven mensen uit de omgeving, (toekomstige) ouders, grootouders, oud-leerlingen, ... een beeld van je team en de school. Er samen met het volle gewicht voor gaan, geeft een krachtig beeld over de school. Deze wordt onderwerp van gesprekken. Het lijkt wel of er vanaf dan een balletje aan het rollen gaat. "Ik hoorde dat het toneelstuk zo knap was!" "Misschien kunnen wij volgend jaar ook meedoen aan die schoolquiz."
Alle neuzen in dezelfde richting, dus. Het leerkrachtenkorps treedt naar buiten als een team. Een krachtig team. Eentje waarvan alle leden ervoor kunnen en durven gaan. En dat durven en kunnen tonen naar de buitenwereld. Aan hen die dagelijks hun kinderen aan ons toevertrouwen. Een vertrouwen dat de basis is voor goed onderwijs.
Elk jaar opnieuw verbaast het me met hoeveel goesting de collega's meewerken aan de quiz. De start is gegeven. We werken er verder aan tot vrijdag 10 februari. Dat is de datum die in ons aller geheugen staat gegrift. We bewandelen daar tegen nog heel wat wegen samen. Alle voorstellen worden op de rooster gelegd. Het moet tenslotte goed zijn. Al weten we ondertussen uit ervaring dat dat niet zo eenvoudig in te schatten is. Het tempo van werk is nu nog eerder "we zien wel wanneer het uitkomt". Naarmate de tijd vordert, de vergaderingen sneller opvolgen en we die vrijdag in februari serieus voelen naderen, zal het werk ook toenemen. Hoe dichter bij de deadline, hoe harder het labeur. Maar iedereen kent zijn taken. Vaak overeenkomstig met deze van de voorbije edities.
Ik ben benieuwd hoe deze schoolactiviteit zal verlopen. Ik heb er zin in. En met mij, ook de ganse ploeg. Het gezwans van gisteren bevestigt nog maar eens in wat voor een team ik terecht ben gekomen!
Succes aan dat team!
Succes aan de deelnemers!
_____________
* Voor wie echt niet kan wachten tot 10 februari: alle vragen van de vorige Qworzó Quiz werden verzameld op deze blog.
* Voor wie bovenstaande minder duidelijk is: ik doe mijn job met geweld graag! Ook al het werk dat erbij komt kijken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten